• Bestuursberichten november

• Op vrijdag 11 november werd de Algemene Ledenvergadering gehouden. Het was een prima bijeenkomst met helaas wel een groot manco. Er waren nauwelijks leden. Het ene bestuurslid heeft daar meer moeite mee dan de ander. Ondergetekende behoort tot de eerste groep. Laat ik het daarbij houden.

Ik wil er hier twee dingen uithalen. Het eerste punt is dat er een bestuurswisseling heeft plaatsgevonden. Na twee jaar heeft Bart de Haas weer afscheid genomen van het bestuur. Pieter Schuijtemaker doet zijn intrede tot het bestuur. Pieter neemt het secretariaat over van Ron Stroop. Ron blijft (gelukkig) wel in het bestuur als wedstrijdsecretaris.
    Het bestuur kent nu nog immer twee vacante posities: Seniorenvoetbal en Accommodatie.
    Tweede punt is de contributie. Het bestuur heeft op de ALV groen licht verkregen om de contributie voor volgend seizoen te verhogen met maximaal 10%.

De prestaties van het eerste kunnen toch wel als tegenvallend bestempeld worden. De eerste twee wedstrijden leverden 6 punten op, maar daarna kwam de klad erin. De vier daaropvolgende wedstrijden werden verloren. De factor pech (penalty’s, blessures, scheidsrechters) speelde trouwens wel een rol van betekenis. Tegen laagvlieger SSV werd vorige week zondag gelukkig wel weer gewonnen, maar gisteren werd er weer vrij kansloos verloren van Alkmaarsche Boys door een slechte eerste helft. Op dit moment staan we in het tweede rijtje met 9 punten uit 8 wedstrijden. Een positie in het eerste rijtje is haast noodzakelijk om nacompetitie te ontlopen.
    Het grote optimisme aan het begin van het seizoen, mede ten toon gespreid in ons regionale dagblad, is toch wel wat vervaagd, moet ik bekennen. Laten we hopen dat zondag een kentering wordt ingezet, thuis tegen Victoria O. Een wedstrijd om naar uit te kijken.

De afgelopen tijd waren er terechte klachten over de douches. De waterdruk was dusdanig laag dat er slechts in twee kleedkamers tegelijk gedouched kon worden. Het probleem bleek ‘m te zitten in onze aansluiting voor aan de weg. Deze aansluiting was dusdanig vervuild dat de druk veel minder was. Installatiebedrijf Bot bood uitkomst en inmiddels kan er weer in zes kleedkamers tegelijk gedouched worden.
    De temperatuur van het water is comfortabel, die thermostaat hebben we niet teruggedraaid. Dat geldt wel voor de centrale verwarming in de kleedkamers. Die staat lager dan in het verleden om ook onze bijdrage te leveren aan het zuinig omgaan met energie. Onze energietarieven staan overigens vast tot juni 2024. Op korte termijn zullen we zeker niet in de problemen komen door een hoge energierekening. Menig club zal jaloers op ons zijn.

Dat tegelijk douchen is aan de orde bij de 7x7 vrijdagavonden. Daarvan hebben we er nu 3 achter de rug. Voor de 18+ volgt wellicht nog een inhaalavond medio december. Het best presterende 7x7 team is de mannen 35+ 1. Maar zoals u weet gaat het bij deze spelvorm niet zo zeer om de prestatie. Een gezellige nazit is bijna net zo belangrijk. Wat dat betreft moet het vrouwen 30+ team genoemd worden. Zij maakten er in Berkhout (zelf) een mooie avond van compleet met DJ.

In de zaal gebeuren er ook mooie dingen. Berkhout 2 staat ongeslagen bovenaan met 21 punten uit 7 wedstrijden. Met een vaste coach en zelfs een vaste verzorger wordt het allemaal serieuzer en beter. Berkhout 1 kende vorig jaar al prima prestaties en speelt daarom dit seizoen enkele klassen hoger. Daarin wil het prestatief gezien nog niet lukken, maar het spelen op dit hogere niveau bevalt hen desondanks wel, aldus hun coach.  Berkhout 3 tenslotte, staat zevende na 4 verloren en 2 gewonnen wedstrijden.

Terug naar het veld. Berkhout 3 is onze enige cupfighter. Vorige week donderdag werd de bekerwedstrijd in de tweede ronde (tegen Dynamo 3) terecht afgelast. De inhaalwedstrijd staat nog niet gepland. Ook in de competitie gaat het goed.  Ook dit Berkhout 3 lijkt in de race te blijven voor een kampioenschap. Eigenlijk ook wel logisch. Kwaliteit wordt gekoppeld aan teamgeest. En ook lekker: er is weinig gemekker. Onderling niet, en ook naar de scheidsrechter niet.

Dat brengt mij bij de scheidsrechters. Het scheidsrechterprobleem bij onze vereniging is een groter dan vorig jaar. De bestuursleden worden daarom niet vrolijk van Berkhouter commentaar (van spelers en publiek) richting onze clubscheidsrechters. Straks zijn zij de opmerkingen beu en stoppen ze er mee. Om uiting te geven aan deze problematiek wordt er binnenkort een reclamebord geplaatst op een opvallende plek bij het A-veld en het B-veld.
    Er is gelukkig ook een lichtpuntje. Twee spelers van Berkhout 2 hebben aangegeven dat ze willen kijken of het hanteren van de scheidsrechterfluit iets voor hen is. We hopen van harte dat dit positief gaat uitpakken.

Het B-veld is de afgelopen weken slechter geworden. Een logisch gevolg natuurlijk van het feit dat de selectie tot nu toe trainde op het B-veld. En ook de 7x7 wedstrijden zijn een flinke belasting geweest.  Op dit moment is het trainingsveld misschien wel het beste veld dat we hebben en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De aankomende periode zal de selectie daarom moeten trainen op het trainingsveld en is alle andere teams ook gevraagd om het B-veld te ontzien.
    Overigens speelt het maaien ook een kwalijke rol. De gemeentemedewerkers hebben de nare gewoonte om de bochten op grote snelheid te nemen. Hierdoor wordt er schade aangericht. Uiteraard zijn we hierover in contact met de gemeente. Toegegeven, we kijken soms jaloers naar de kwaliteit van grasvelden bij andere verenigingen (waar steeds vaker een maairobot actief is).

Toch nog een keer terug naar de jaarvergadering. Agendapunt 9 betrof de vacatures die we graag ingevuld zien. We verzoeken u vriendelijk om eens na te denken over de invulling hiervan. Laat het ons weten.

Namens het bestuur,
    Rene.