• De jaren '30

Het moet een mooie dag zijn geweest, ergens eind jaren twintig. Voetbal is in opkomst en overal worden voetbalclubs opgericht, ook in West-Friesland. Berkhout blijft niet achter. Na een paar jaar ‘wild’ voetbal, wordt op 17 juni 1932 de voetbalvereniging Berkhout officieel ingeschreven bij de Noord-Hollandsche Voetbalbond (NHVB).

Er gaat een verhaal dat zelfs in 1909 vanuit de gymnastiekvereniging Olympia al stemmen opgingen een voetbalvereniging op te richten. Dat kwam er toen niet van. Maar eind jaren twintig wordt er wél gevoetbald in Berkhout. Van aansluiting bij de bond is dan nog geen sprake. Dat komt pas veel later. Een voetbalveld is er ook nog niet. Er wordt gespeeld waar het die keer mag; op het land van Teun Kollis bijvoorbeeld of van Dirk Wit. De doelen worden steeds van het ene naar het andere land gebracht.

• Over het oprichtingsjaar van de club zijn de meningen verdeeld: 1930, 1931 of 1932. Het dertigjarig bestaan is in 1960 gevierd, het veertigjarig in 1971. Maar volgens de oprichtingsakte bij de NHVB, later opgegaan in de KNVB, bestaat de voetbalvereniging Berkhout officieel sinds 17 juni 1932. Daar houden we het dan maar op.

Een groepje enthousiaste jongens vraagt gemeentesecretaris Hendrik Veurink en Pieter Schuijtemaker (de opa van Piet, Gerrit en Aad) te helpen bij het oprichten van een voetbalvereniging. Zo komen ze bij meester Van Dijk, het hoofd van de school, die voorzitter wordt en samen met Piet Schuijtemaker, Hendrik Veurink, Cees Peetoom en Freek Reijs het eerste bestuur vormt.

De vereniging gaat van start, gefinancierd met twintig renteloze aandelen van vijf gulden. Daarvan worden er elk jaar twee uitgeloot. De contributie bedraagt twintig cent en wordt wekelijks opgehaald.

Het eerste ‘echte’ voetbalveld ligt aan de Slagterslaan (achter waar nu de Reindert Visserstraat is, lopend van oost naar west). Het is land van Dirk Wit (de opa van Jan Bregman), dat voor ƒ 100 per jaar wordt gehuurd. De openingswedstrijd wordt gespeeld tegen Vitesse uit Bovenkarspel. Burgemeester Best verricht de aftrap en de ‘Rood-Zwarte Leeuwen’ verliezen met 6-2.